توصیه های مهم برای کنکوری ها

برای تمام کنکوری ها آرزوی موفقیت در کنکور 90 داریم
 
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 

توصیه­ های مربوط به جلسه کنکور

با سلام خدمت دوستان گرامی، خدا قوت!
از آنجا که وقت شما در این روزها بسیار کم بوده و سخت مشغول مرور مطالب هستید، بی مقدمه نکاتی چند در رابطه با جلسه کنکور کارشناسی ارشد خدمتتان بیان می­گردد؛ امید است که این نکات ساده و در عین حال مهم، برای شما بزرگواران مفید فایده واقع گردد.(در واقع قسمت اعظم تلاش شما در فرآیند مطالعه و عبور از این کنکور، مربوط به خود جلسه کنکور و چند روز قبل از آن می­باشد که متاسفانه بسیاری از دوستان در اثر مواجهه با مشکلاتی ساده، ناتوان از پیاده کردن دانش خود در جلسه کنکور می­شوند. لذا توصیه می­گردد که موارد زیر را با دقت و بطور کامل مطالعه فرموده و آنها را جدی بگیرید).

توصیه­ های مربوط به قبل و حین جلسه کنکور

1. از آنجا که برای خیلی از دوستان مطالعه نکردن در روز قبل از کنکور امکان ندارد، توصیه می­شود که فقط چکیده­ها و فرمول­های مهم مرور شود(به هیچ وجه مطالب جدید مطالعه نکنید).

2. به برنامه غذایی خود در روزهای نزدیک به کنکور توجه جدی نمائید(تا حد امکان غذا از مکان­هایی تامین شود که به بهداشتی بودن غذا مطمئن داشته باشید).

3. سعی کنید که در آرامش کامل به سر ببرید و به شایعات و حرف­های پراکنده­ای که در مورد کنکور گفته می­شود اصلاً توجه نکنید.

4. شب قبل از کنکور سعی کنید زود بخوابید.(چند شب مانده به کنکور را زودتر از روال گذشته بخوابید تا با مشکل مواجه نشوید.)

5. برای اینکه راحت بخوابید، هیچ کاری لازم نیست انجام دهید، نه قرص خواب ، نه ورزش سنگین و خسته کننده ، نه ماست و دوغ و نه هیچ چیز دیگر ، این شب هم مثل شب­های دیگر خیلی عادی بخوابید . سعی کنید قبل از خواب یک دوش آب ولرم بگیرید و بعد راحت بخوابید . فقط یادتان باشد، صبح باید به موقع بیدار شوید.

6. به همه شما، بخصوص دوستان خوابگاهی، توصیه می­شود که حتماً به چند نفر از اعضای خانواده یا دوستان خود بسپارید که روز کنکور شما را صبح زود بیدار کنند(پارسال یکی از دوستان با وجود زحمت فراوان به علت دیر بیدار شدن از خواب از حضور در سر جلسه کنکور محروم شد و... . آیا می توانید در ذهن خود مجسم نمایید؟)

7. اگر در منزل هستید به اعضای خانواده­تان و اگر در خوابگاه هستید به هم اتاقی­هایتان بسپارید که هنگام حرکت به سمت محل برگزاری آزمون، شما را از به همراه داشتن " کارت ورود به جلسه "، " ساعت "(ترجیحا کامپیوتری) و " مداد و پاک کن " مطمئن نمایند.

8.  صبحانه بخورید و به هیچ وجه از صبحانه خوردن صرفنظر ننمایید.

9. زود سر جلسه حاضر شوید. چون در مواقع اینچنینی ترافیک یا بد شانسی دور از ذهن نیست. لذا برای رفتن به جلسه ، وقت تان را طوری تنظیم کنندکه خدای نخواسته اگر ماشین خراب شد، اگر اتوبوس پنچرشدو ... شما به موقع برسید. با این کار شما زمینه هرگونه نگرانی را از بین می برید.

 

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌


10. ساعت به همراه خود داشته باشید و سعی کنید وقت خود را تنظیم کرده و آن را تلف نکنید و در زمان تعیین شده برای هر درس به سوالات پاسخ دهید.

11. یکی از حالاتی که برای تعدادی از داوطلبان در ساعاتی قبل از برگزاری آزمون رخ می دهد«احساس فراموشی» مطالبی است که به خوبی فراگرفته اند . توجه بفرمائیدکه این «احساس» کاذب است و وقوع آن طبیعی است و معمولاً در همان دقایق اول شروع آزمون با گرم شدن ذهن از بین می رود. لذا به هیچ عنوان نگران استرس یا هول شدن نباشید. استرسی هم اگر وجود داشته باشد فقط تا پخش دفترچه اول است بعد از آن چنان درگیر سوالات می شوید که استرس یادتان می رود .

12. سر جلسه به هیچ عنوان فکر نکنید که خراب کرده­اید و تمرکز خود را به هم نزنید. اگر سر جلسه بدانید که بقیه چقدر خراب کرده اند و وضعیتشان چگونه است مطمئناً نتیجه بهتری خواهید گرفت(خود من دو سال پیش سر جلسه به علت سخت بودن سوالات فکر کردم که خیلی خراب کرده­ام و به همین خاطر هول شدم و آخر آزمون 5 سوال را همینطور جواب دادم، در صورتی که اگر می دانستم که نسبت به سایر داوطلبان وضعیتم بهتر است و آن 5 سوال را جواب نمی دادم، مطمئناً رتبه­ام خیلی بهتر از این می شد).

13. به خدا توکل کنید . از خدا بخواهید که آن چه را که مصلحتتان است رقم بزند. بعد از نماز صبح چند دقیقه با خدا خلوت کنید .

توصیه ها ی مربوط به جلسه کنکور

چند روز بیشتر به آزمون کارشناسی ارشد امسال باقی نمانده است . اگر به میزان کافی مطالعه کرده­اید(البته بطور جدی) در قبولی خود تردید نکنید­. آن چیزی که الان ممکن است برای شما مهم باشد این است که سر جلسه آزمون بتوانید تمام توانائی خود را در چند ساعت در برگه پاسخنامه وارد کنید و ثمره تلاش چند ماهه خود را برداشت کنید و همین موضوع تا حدی برایتان استرس­زا خواهد بود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که شما باید از قبل نسبت به چگونه مطرح شدن سوالات آمادگی داشته باشید و در صورتی که سوالات بصورت نامتعارف مطرح شوند ( مثلا خیلی سخت باشند یا خیلی آسان ) بتوانید کنترل و مدیریت مناسبی را اعمال کنید .

 

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌


اگر سوالات سخت باشد، چه کنم ؟
اگر سوالات امسال نسبت به سال­های قبل سخت بود و یا از قسمت­هایی که قبلاً سوالی مطرح نمی­شد سوال مطرح شود، اکثر داوطلبان از لحاظ روحی بهم می ریزند.
اگر سوالات امسال نسبت به سال­های قبل سخت­تر بود و یا سوالات نامتعارفی مطرح شد، به موارد زیر توجه داشته باشید:

1 . کنکور یک مسابقه است نه یک امتحان. در امتحان شما اگر زیر 10 بگیرید قبول نشده­اید، اما در مسابقه نمره خاصی ملاک نمی باشد، بلکه شما نباید از تعداد مشخصی عقب­تر باشید. در مسابقه (کنکور) ممکن است یک شخص با نمره 18 رد شود ( چون اکثرا 20 یا 19 گرفته اند ) و یا با نمره 9 نفر اول شود. پس سختی سوالات ممکن است که نمره شما را پائین بیاورد اما اگر بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید، رتبه شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد .

2 . اگر آزمون سخت بود، از عباراتی اینچنینی استفاده کنید تا روحیه شما افت نکند: " من که نمی تونم حل کنم وای به حال بقیه " ، " اگه سخته برای همه سخته " ، " همه موندن چیکار کنن " و ...

3 . اگر سوالات سخت بود، سعی کنید سوالات راحت و متوسط را از دست ندهید. همین سوالات هستند که رتبه­ها را تعیین خواهند کرد و الکی روی سوالاتی که می دانید قبلاً نمونه آن را حل نکرده­اید وقت تلف نکنید و سعی نکنید سر جلسه درس یاد بگیرید .

4 . شانسی نزنید و ارزش سوالاتی که درست جواب داده اید را از بین نبرید .

5 . با سوالات لج نکنید(به هیچ وجه روی یک سؤال، بیش از حد، مکث نکنید). حتی اگر بتوانید به سؤالی بعد از چند دقیقه پاسخ دهید، باز هم به تلف کردن وقتش نمی ارزد، زیرا در همان سری سؤالات، خیلی سؤال های آسان تری هست، که حتماً می توانید به آن ها جواب دهید و یا اینکه از کجا معلوم سوال غلط نباشد؟ حال اگر با این کار (یعنی اتلاف وقت زیاد برای حل یک سؤال سخت) در انتهای آزمون، وقت کم بیاورید و مثلاً نتوانید 10 سؤال آخر را بخوانید ، مطمئن باشید بین آنها حداقل 3 یا 4 سؤال بوده که به راحتی با یک نگاه قابل پاسخ دادن بوده و شما آن ها را در ازای حل یک سؤال سخت از دست داده اید.

(تازه معلوم نیست مسئله ای که آدم با آن 4-5 دقیقه کلنجار برود حتماً هم درست حل شده باشد! ) در ضمن اگر درنهایت بین دو گزینه شک داشتید واز غلط بودن دو گزینه ی دیگر هم مطمئن بودید، طبق حساب احتمالات و اصول منطق، بایستی به صورت تصادفی یکی از دوگزینه ی باقی مانده را بزنید. امتیازات حاصل از این عمل ، طبق حساب احتمالات به نفع شماست. به جزء این حالت، در هیچ حالت دیگری گزینه­ای را به صورت تصادفی انتخاب نکنید.

ارزش تمام سوالات یکسان است. در مورد سوالاتی که قبلاً مسلط بوده­اید اما سر جلسه نمی­توانید آنها را حل کنید لجتان نگیرد که حتما باید حلش کنم. این کارها وقت را خواهد گرفت.


اگر سوالات راحت بودند، چه کنم ؟

1 . الکی خوشحال نشوید . سوالات راحت بدترین نوع سوالات هستند .

2 . سوالات متوسط به بالا را از دست ندهید. چون سوالات راحت را اکثراً جواب داده­اند و سوالات سخت هستند که رتبه شما را مشخص خواهند کرد .

3 . روی همه سوالات تلاش کنید و زود اشباع نشوید(البته بعد از اینکه یکسری کل تست­ها را زدیم و وقت اضافه داشتیم اجازه داریم که روی سوالات سخت­تر وقت بگذاریم).

 

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌


سایر توصیه ­ها:
مهمترین ویژگی سؤال های تستی تنظیم وقت است. بنابراین مهمترین کار، توجه به زمان پاسخگویی به سؤال­هاست که روی دفترچه های آزمون برای هردرس ، زمان خاصی مشخص شده است که داوطلبان عزیز باید به آن توجه نمایند.

1- در تنظیم وقت نه آنقدر وسواس به خرج دهید که هر لحظه به ساعت نگاه کنید و نه آقدر بی خیال شوید که آخر هردرس به ساعت نگاه کنید.

2- بعضی داوطلبان در پاسخ دادن به سؤال­های کنکور، روش های مختلفی دارند. مثلاً اول از یک درس خاص شروع می کنند. ترتیبی که در دفترچه سؤال های رعایت شده تقریباً منطقی ترین ، شکل است وبهتر است همان ترتیب را رعایت کنید.

چرا که زیاد ورق زدن دفترچه و از این درس به آن درس پریدن ، خودبخود باعث نگرانی و سردرگمی می شود. اما این در حد توصیه است. ممکن است کسی در درس خاصی ، استعداد و توانایی ویژه ای داشته باشد یا علاقه خیلی زیادی به یک درس بخصوص داشته باشد و بتواند با سرعت زیادی به آن ها پاسخ دهد. در این صورت تصمیم با خود اوست .

اما حتماً این مورد را رعایت کنید که هر درس را که برای پاسخگویی انتخاب کرده اید، تا وقتی تمام نشده به سراغ درس دیگری نروید. چون وقت محدود است و ممکن است نتوانید دوباره به سراغ سؤال هایی که قبلاً پاسخ نداده اید، برگردید.

3- نکته بسیار مهم­تر اینکه، اگر ترتیب درس­ها را رعایت نکردید، یا اگر سؤالی را بدون پاسخ گذاشتید، در پاسخنامه هم شماره سؤال ها را کنترل کنید. چون علامت زدن اشتباه سؤال­ها در برگه پاسخنامه یکی از اشتباهات رایج کنکور است، که باعث می­شود با همین اشکال کوچک تا انتهای پاسخنامه ، جوابها را اشتباه علامت بزنید. پس بهتر است هر از گاهی شماره سؤال پاسخنامه را با شماره سؤال دفترچه آزمون کنترل نمایید.

4- محل گزینه­ی صحیح را کاملاً پرکنید (وسواس هم به خرج ندهید). در صورت حذف یا تعویض گزینه­ی انتخاب شده­، محل پاسخ قبلی را به طور کامل پاک کنید.

5- در پاسخگوئی به سؤال­های هر درس، خوب است که از همان سؤال اول شروع کنید . هرسؤالی را که شک دارید یا اصلاً پاسخ آن را نمی دانید(کنارسؤال) علامت بزنید و از آن بگذرید . مثلاً برای سؤال های سخت علامت (-) و آن هایی که شک دارید علامت (*) بگذارید. به این ترتیب سؤال­هایی را که مطمئنید بلد هستید، تا آخر پاسخ دهید. باز هم تکرار می کنیم حواستان به شماره سؤال­ها در پاسخ نامه باشد، به این ترتیب خیالتان راحت می شود. سؤال­هایی را که می­دانستید پاسخ داده­اید، برای بار دیگر به سراغ سؤال­هایی بیائید که علامت (*) خورده­اند و روی آنها شک داشته­اید.

 

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌


(حواستان به وقت هم هست) وقتی در دور اول به سؤال ها پاسخ می دهید، ذهن شما فعال می شود و خیلی چیزها که در اثر نگرانی فکر می­کردید یادتان رفته­، به یادتان می­آید. در دوردوم ، به احتمال زیاد به خیلی از سؤال­هایی که شک داشته­اید، پاسخ می­دهید. در آخر به سؤال­هایی که اصلاً بلد نیستید نگاهی بیاندازید شاید بتوانید به بعضی از آنها پاسخ دهید. اما به هیچ وجه روی سؤالی بیش از حد مکث نکنید، حتی اگر بتوانید به سؤالی بعد از چند دقیقه پاسخ دهید بازهم به تلف کردن وقتش نمی ارزد.

چون در درسهای دیگر خیلی سؤال های آسان تری هست که ممکن است وقت نگاه کردن به آنها را از دست بدهید.

1- تکلیف هردرس را مشخص کنید، بعد به سراغ درس دیگر بروید و هیچ وقت به فکر این نباشید که دوباره سراغ درس­های قبلی برگردید.

2- از همین اول، برای خودتان مشخص کنید که قرار است روی سؤال­های هر درس ، فقط دو بار مرور داشته باشید و در آخر هم یک مرور کلی و خیلی سریع و در ضمن آن، کنترل شماره سؤال­ها روی پاسخ نامه. اگر قرار باشد مرورها بیش از دوباره باشد، شما از اول با عجله به سؤال­ها پاسخ می­دهید و این باعث می شود احتمال اشتباه شما­ زیادتر شود. بنابراین نه یک بار و نه چندبار ، فقط دو بار مرور و بار سوم برای سؤال­هایی که اصلاً پاسخ آنها را نمی­ دانید، که البته اگر سرنخی پیدا نکردید خیلی سریع از آنها بگذرید.

3- قبل از اینکه به گزینه­ها توجه کنید، اصل سؤال را خوب بخوانید و اگر می­توانید جواب آن­را در ذهن خود بیابید. خیلی وقت­ها توضیحات سؤال، شما را به پاسخ صحیح هدایت می کند، به بعضی کلمه­های کلیدی هم دقت کنید. کلماتی مثل : کدام یک درست است ، کدام نیست ، چه نامیده می شود ، چگونه است، کدام مهم تر است ، کدام نادرست است ، کمترین ، بیشترین ، حداکثر، حداقل ، مقایسه کنید و کلماتی از این قبیل

4- به سؤال­هایی که نتوانسته اید پاسخ دهید­، اصلاً فکر نکنید. حتی نفرات اول کنکور هم به بعضی سؤال­ها نمی توانند پاسخ دهند و این یک امر طبیعی است. تازه نفرات صدم و دویستم و... کنکور هم که حتماً جزو قبولی­ها هستند به خیلی از سؤال­ها نمی توانند پاسخ دهند.

5- به سؤال­هایی که همان اول با دقت و اطمینان پاسخ داده اید، هرگز برنگردید ، معمولاً اولین حدس صحیح ترین است. بعضی وقت ها وسواس زیاد باعث می شود شما پاسخ های صحیح را پاک کنید و به جای آن پاسخ غلط را علامت بزنید. بنابراین مرور دوم را فقط برای سؤال­هایی که شک دارید اختصاص دهید.

6- بین پاسخ دادن به دو درس، لحظه کوتاهی استراحت کنید. بخصوص چشم ها وقتی به چیزی خیره شوند زود خسته می شوند. مثلاً برای لحظه­ای چشم هایتان را ببندید. (حتی به کوتاهی 10 ثانیه). فراموش نکنید شما سر جلسه کنکور هستید و مهمترین کار شما پاسخ دادن به سؤال هاست، بنابراین فکرهای دیگر را کنار بگذارید.

 

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌


7- از همین اول، خودتان را آماده کنید برای اینکه پاسخ بعضی سؤال­ها را نمی­دانید. معمولاً داوطلبان وقتی چند سؤال اول را نتوانند پاسخ دهند، روحیه خود را از دست می دهند. خودتان را برای چنین وضعیتی آماده کنید. شما صدها سؤال دیگر دارید که می توانید به خوبی به آنها پاسخ دهید. بنابراین روحیه خودتان را تقویت کنید و به این چیزها توجهی نکنید.

8- چرا اینقدر طرف منفی، قضیه را می گیرید، خوشبین باشید. واقعاً روحیه مثبت در موفقیت تاثیر زیادی دارد. ما کاری می­توانیم انجام دهیم که به توانایی انجام آن ایمان داشته باشیم. داشتن اعتماد به نفس باعث می شود فکر شما هم با جریان قوی­تری کارکند. باخودتان بگویید، «من می­توانم» و به این گفته هم اعتقاد داشته باشید.

9- چون قرار است نزدیک به 4 ساعت در سر جلسه کنکور، حضور فعال داشته باشید لذا به منظور حفظ این وضعیت ، توصیه می شود در حین اجرای آزمون از کاکائو استفاده کنید. شما با گذاشتن یک عدد کاکائو در دهان خود کالری مورد نیاز بدن و مغز را تا انتهای آزمون تامین کرده­اید.


توصیه آخر و خیلی مهم: برای اینکه بتوانید نکات مربوط به سر جلسه کنکور(تنظیم وقت، نحوه پاسخگویی و ...) را به خوبی سر جلسه کنکور پیاده نمایید، از دوستانی که در کنکورهای آزمایشی شرکت ننموده­اند تقاضا می­شود که حتماً در مدت باقیمانده تا کنکور، حداقل دو کنکور سراسری سال­های قبل را انتخاب نموده و از خود کنکور بگیرید؛ چرا که اجرای تکنیک­های لازم برای پاسخگویی به سوالات بدون تمرین و تجربه قبلی امری نشدنی است.

شاید بعضی از دوستان مطرح نمایند که سوالات کنکورهای قبلی را طی مراحل مطالعه قبلی جواب داده­اند و برای کنکور آزمایشی مناسب نمی باشد. اما بنده به هزار و یک دلیل به دوستانی که در طی سال در کنکورهای آزمایشی شرکت نکرده­اند توصیه اکید می­نمایم که حتی با تکراری بودن سوالات، این کار را انجام دهید، مطمئنم که به نتایج شگرفی دست خواهید یافت(خودم نیز از این دسته بودم و با برگزاری 3 کنکور در طی 10 روز مانده به کنکور اصلی به تکنیک­های مناسبی برای پاسخگویی دست یافتم).به نتیجه آزمون توجه ننمایید، فقط سعی نمایید در طی این کنکورهای فرضی، به تکنیک­های مناسبی برای پاسخگویی به سوالات دست یابید.

از شما تقاضا می­گردد که به موارد بالا -که بعضاً خیلی هم ساده اند- توجه کافی نمایید. چرا که برگرفته از تجربیات بنده و خیلی از دوستان کنکوری شما در سال های قبل است که با در نظر نگرفتن بعضی از این نکات- هر چند ساده- با مشکل جدی مواجه شده­اند.

 

 
 

نظرات 2 + ارسال نظر
masoomeh پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 04:18 ب.ظ http://bia2asheghi.blogfa.com

mamnoon aysan joonam to ye forsate monaseb mizaram rasi haniye oomad cd baziharo bord.ahan chera nayoomadi?jat khali bood gooshitam ke khamooshe boOoOoOos

فاطیما جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:19 ب.ظ http://www.fatima8.blogfa.com/

سلام آیسان جونم خوبی ممنون از این که منو لینکیدی منم هر دوتا وبتو لینکیدم خوشحال میشم اگه بازم نظر بذاری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد